Tweede update - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Saske Linssen - WaarBenJij.nu Tweede update - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Saske Linssen - WaarBenJij.nu

Tweede update

Door: Saske Linssen

Blijf op de hoogte en volg Saske

19 Mei 2014 | Malawi, Blantyre

Moni lieve Lezers,
Eigenlijk zouden we zondag 4 mei terug naar Muona gaan. Alleen toen we met de taxi naar de plek reden waar de bus zou vertrekken kwamen we erachter dat de bus naar Muona niet kwam omdat die kapot was..
Dus toen konden we weer terug naar de lodge. Dan nog maar een nachtje in de lodge. Morgen hopen we dat er wel een bus is, zodat we weer terug kunnen naar Muona. Want morgen moeten we eigenlijk ook weer naar stage maar dat kan nu niet. Maar dit is Afrika dus wat nu niet kan, kan morgen nog haha.
De volgende dag zijn we weer met de taxi naar het Limbe station gereden, want we hadden bericht gekregen dat de bus weer reed en nu onderweg was naar Blantyre. Alleen was de bus zo kapot, toen hij in Blantyre aankwam dat hij eerst gerepareerd moest worden.. dus konden we weer niet met de bus terug.
Toen zijn we nog met een mini busje (Mabelia noemt het Stoppen en proppen busjes) naar een grote truck gereden. Zo’n truck met allemaal bagage erop en daarboven op allemaal mensen, maar deze zat ook al helemaal vol. Dat was ook niet handig geweest met al onze bagage. Dus zijn we maar weer terug gegaan naar de lodge en hebben we nog maar een nachtje overnacht.
Gelukkig kwam de bus de volgende dag wel en konden we weer terug naar Muona. Heel toevallig kwam het vrouwtje wat op de heenweg naast mij zat, ook weer de bus in.
Het laatste stukje in de bus was in het donker, dat was wel spannend. Het leek wel een beetje op de griezelbus! Haha
Gelukkig zijn we weer heelhuids en veilig aangekomen in Muona.
We zijn nu 2 keer op outreach geweest, super vet. We gingen met z’n allen en nog een paar andere studenten en een verpleegkundige, in een grote auto. We zaten achterin waar twee banken tegenover elkaar stonden. Op weg naar dorpjes ver van het ziekenhuis, voor de mensen die te ver weg wonen om naar het ziekenhuis te komen.
Vandaag was het vooral wegen van de kleine kindjes, vaccineren en kinderen die dit jaar geboren zijn, in een dik boek opschrijven. We hebben samen kinderen gewogen, ook heb ik een man geholpen met het opschrijven van alle vaccinaties die de kinderen nodig hadden. En ik heb zelf meegeholpen met het inenten van moeders en kinderen. Onder andere Tetanus, DTP, ROTA en de kinderen kregen ook vitamine A. Het voelde een beetje als in de film First Mission. Haha
Op de terugweg kwamen we een man met een vrouw en een kindje van rond de 11 jaar tegen, samen op een fiets. Ze waren onderweg naar het ziekenhuis, want het meisje had verschijnselen van Malaria, dus konden ze nog bij ons instappen en meerijden naar het ziekenhuis.
De dagen dat we op de maternity ward stonden hebben we wel 3 bevallingen gezien. Bij de eerste bevalling zat de navelstreng om de nek van het kindje en moesten ze die er snel afknippen. Het kindje was al helemaal wit en lag er een beetje levenloos bij. Het kindje moest snel uitgezogen worden en kreeg daarna zuurstof toegediend via een neusbril. Het was zo eng om te zien, en we hoopten zo dat hij het ging redden! Wij hebben er daarna de hele tijd opgelet, controles gedaan en zijn erbij gebleven totdat hij ging huilen. Het gaat gelukkig goed met het kindje!

We hebben deze afgelopen 2 weken ook nog twee operaties gezien. Tijdens onze thee pauze werd ons gevraagd door de anesthesist of wij mee wilden kijken bij een operatie.
De eerste was een man met een buik hernia repair. Dan is er een zwakke plek in de buikwand waar organen naar buiten kunnen komen en dan zie je een bult zitten. Ze gaven hem eerst een ruggenprik als verdoving. Ze hebben hem hieraan geopereerd.
De andere operatie was meteen erna. Het was een man met een hele erge wond aan zijn geslachtsdeel, bijna alle huid was er af vanwege gangreen. De oorzaak wisten ze niet het is dus gewoon doodweefsel wat opeens ontstaat. Het zag er erg pijnlijk uit.
Ze hebben het doodde weefsel weg gehaald, zodat het hopelijk weer dicht kan gaan groeien.
Op een zondag was er een bruiloft van de chirurg van het ziekenhuis. Wij mochten ook komen kijken, Rafael kwam ons ophalen met zijn pick-up. Er waren heel veel mensen, ook de medewerkers uit het ziekenhuis. De bruiloft was wel heel mooi om te zien, je wordt er helemaal vrolijk van! Ze begonnen allemaal te dansen, eerst gingen de vrienden en familie van de bruid dansen en daarna de vrienden en familie van de bruidegom. Het was in een grote zaal, waar een soort podium was opgebouwd, waar het bruidspaar ging zitten. Het was binnen alleen wel héél erg warm. We zijn uiteindelijk 3 uurtjes gebleven, nadat we het geld hebben gegooid. Want ze gooien geld naar het bruidspaar, eerst de familie en vrienden en daarna de andere gasten. Als laatst kwamen de Azungu’s nog even geld gooien, van die lekker stijf dansende Hollanders. Haha Wel bijzonder om dit bij te mogen wonen.
’s Middags kwam William (administrator van het ziekenhuis) met Patrick (chirurg van het ziekenhuis) langs ons huisje gereden en ze vroegen of wij mee wilden om een biertje te drinken bij de hotspot bar in het dorp. Dat was erg gezellig. We zaten buiten in een steegje op bierkratjes. William was vis gaan halen. Het zag er eerst een beetje eng uit want het was een hele vis die gerookt was. Je moest gewoon de stukjes er tussenuit pakken die je kon eten (niet het hoofd van de vis) met een beetje zout was die echt heel erg lekker!
’s Avonds hadden we William en Patrick uitgenodigd om bananenpannenkoekjes bij ons te komen eten. Ze hadden zelf ook nog erg lekker eten mee genomen!
Ik vind het eten hier verder erg lekker, dacht dat ik hier misschien wel wat vetjes zou verliezen haha maar ik eet ze er eerder aan.. We eten bijvoorbeeld: bananenpannenkoekjes, pasta met zelfgemaakte tomatensaus, rijst met soja, nsima met zelf gemaakt saus van groenten van de markt en ze hebben hier ook hele lekkere brood bolletjes (lijkt een beetje op een oliebol).
We hebben nu 1 weekje vakantie, we willen vanuit Blantyre Mount Moulanje gaan beklimmen met een lekkere grote zware backpack op mijn rug! We willen deze week ook naar het Zomba Plateau.

Een paar woordjes Chichewa:
Moni = hallo
Muli bwanji = hoe gaat het?
Nidili bueno, kayainu = het gaat goed, en met jou?
Azungu = blanken
Mazungu = Europeaan
Nidikufuna = ik wil/ ik voel
Kupwetaka = pijn
Zikomo = dankjewel
Chonde = alsjeblieft
Nkauku = kip
Madzy = water
Ndikupita = ik ga
(Ik weet niet zeker of de spelling helemaal goed is.. haha)

• 19 Mei 2014 - 21:50

Arnold Van Rijnsoever:

Lieve Saske ,
    We proeven uit je verslag dat jullie het goed maken. Het is een heel enerverend leven daar. Het is leuk om te lezen, dat jullie toch ook in het medisch gebeuren veel opsteken, het isook fijn om te lezen dat jullie ook met de staf leuke contacten hebben . Veel plezier in jullie vakantieweek.
    We zien weer nieuwsgierig uit naar de volgende belevenissen. Veel groetjes van opa en oma en heel veel
    succes .

• 19 Mei 2014 - 22:14

Marian:

Moni, lieve Saske!
    Zikomi voor het uitgebreide verhaal!
    Je klinkt wel enthousiast over al je belevenissen; je maakt heel veel mee, zeg! En leuk: feestjes en biertjes horen net zo goed bij je nieuwe leven als uitstapjes naar de outreach!
    Minstens zo belangrijk om ook dat deel van het dagelijks leven mee te maken, dus geniet ervan!
    En wat goed dat jullie zo creatief zijn met het eten!! Klinkt erg lekker allemaal; bij terugkomst laat je het maar eens proeven!!
    Hele fijne vakantieweek en tot de volgende brief!

XXX Marian

• 20 Mei 2014 - 08:48

Jan Slaa:

Moni Saske,

Muli bwanji?? Ontzettend leuk om je belevenissen te lezen en vooral dat je het naar je zin hebt. Het is zo te lezen ook erg afwisselend en "back to basics". Men betrekt jullie er ook bij en dat is alleen maar goed. En je weet nu ook wat "Africa time" is!! Hebben Mabelia en de anderen het ook naar hun zin?

Veel plezier met jullie vakantieweekje. Al veel foto's genomen?

Groetjes en ik zie uit naar je volgend verslag.
    Jan

• 20 Mei 2014 - 16:57

Heidi:

Moni lieve Saske,

Super leuk om je verhalen te lezen! Kijk er nu alweer naar uit om je volgende update te lezen!
    Geniet van jullie vakantieweekje!

Xxx

• 20 Mei 2014 - 21:01

Monique:

Moni lieve Saske,

Muli bwanji Mazungu? Jullie raken al aardig gewend aan het woord Azungu volgens mij.....
    Leuk om ook wat nieuwe foto's te zien bij je verhalen! De kindjes waarmee jullie voetballen, leuk hoor! De outreach is ook een belevenis, geweldig dat je daar flink kon meehelpen. Ook super dat jullie mee mochten naar het trouwfeest, ja wij Nederlanders dansen als stijve harken vergeleken met de Afrikaanse mensen. Nou inmiddels heb je ook de berg Mulanje beklommen en zijn jullie lekker aan het uitrusten in lodge Doogles. Ben heel benieuwd naar je volgende mooie verhaal op de blog!

Lieve groet,
    Papa en mama xxx

• 21 Mei 2014 - 17:06

Sylvia:

Hé Azungu,

Zikomo voor weer een mooi verslag, wat een avontuur!
    Kan ik Yrsa vertellen dat je weer het vrouwtje met de kip in de bus hebt ontmoet (voor haar het hoogtepunt in het vorige verslag :-)

Ndikupita, Ciao!

• 21 Mei 2014 - 17:07

Sylvia:

Hé Azungu,

Zikomo voor weer een mooi verslag, wat een avontuur!

Ndikupita, Ciao!

• 21 Mei 2014 - 20:04

Rolph En Jeanine:

Hoi Saske,

Heel leuk om je belevenissen een beetje mee te maken vanuit Nijmegen. Vooral samen met de foto's krijg je echt een beeld van de dingen die je daar doet en mee maakt. Stoer hoor!

Heel veel leuke dagen en mooie momenten nog toegewenst. We verheugen ons op je volgende hoofdstuk ;-).

Liefs van de Pfundtjes en die ene Vrijhof!

• 01 Juni 2014 - 12:33

Paul En Rieky:

Hoi Saske,

Zo eindelijk de tijd eens genomen om jou verslagen te lezen. Wat bijzonder om een meisje te zien opgroeien tot een volwassen vrouw die in Afrika mag stage lopen. Je schrijft leuk, en de foto`s geven een mooi beeld.
    Wat een andere wereld dan die waar wij in leven. Lekker genieten, hopelijk in je vrije tijd van Afrika genieten.
    Doei, groetjes Paul en Rieky