mijn eerste update van mijn reisverslag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Saske Linssen - WaarBenJij.nu mijn eerste update van mijn reisverslag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Saske Linssen - WaarBenJij.nu

mijn eerste update van mijn reisverslag

Door: Saske Linssen

Blijf op de hoogte en volg Saske

03 Mei 2014 | Malawi, Blantyre

Dag lieve Lezers,

De dag van vertrek naar Malawi!!!! (18 april)
Vandaag zijn we vertrokken om 14:45 uur vanaf Schiphol, eerst naar Frankfurt. Het vliegtuig in Frankfurt vertrok pas om 22:00. Dus hadden we nog genoeg tijd, dachten we.. Nadat we eerst tot 19:15 uur hebben gewacht om in te kunnen checken..

De vlucht van Frankfurt naar Addis Abbeba was het langst (9 uur), lekker met de beentjes in de lucht geslapen. Omdat de stoelen heel dicht op elkaar staan, is slapen niet gelukt.

’s Ochtends om 6:30 uur kwamen we aan in Ethiopië, Addis Abbeba. Daar konden we aansluiten in één hele lange rij, die uitkwam bij de douane. Dit was al een verschil met Schiphol en Frankfurt want daar was het zo rustig en kon je gewoon door lopen . Na de douane moesten we wachten bij de gate en werden we met een busje naar ons vliegtuig gebracht.

De laatste vlucht was naar Lilongwe airport, dit was ongeveer 4 uur vliegen.
We kwamen aan in Lilongwe waar het helaas regende, dat was toch niet de afspraak, haha.

In Lilongwe hadden we een kleine controle van ons paspoort en vaccinatie boekje daarna moesten we vertellen waarom we hierheen kwamen en voor hoelang we hier in Malawi bleven.
Door naar onze bagage, we hadden inmiddels 4 bacpacks, maar we misten er nog een van Maartje en een extra tas die ik mee had genomen met spullen voor het ziekenhuis.
We hebben heel lang moeten overleggen bij een infobalie hoe we dit gingen oplossen, we hebben een formulier ingevuld over de bagage, geld gepind en 1 simkaartje gekocht. We hopen dat de tassen zondag met de volgende lading bagage mee kunnen komen.

Toen zijn we met een taxi naar Korea Garden Lodge gereden. Onderweg in de taxi kreeg ik wel echt het gevoel dat we nu echt in Afrika zijn met de mooie afrikaanse muziek!
Toen we eenmaal in de Lodge aankamen zijn we daarna met iemand van het hotel mee gelopen naar het centrum. Hier was het een stuk drukker dan wanneer je uit het raam keek tijdens de taxirit naar de lodge. Je ziet overal mensen op de grond zitten die dingen aan het verkopen zijn. We hebben in de shoprite spullen gekocht en eerst overal geprobeerd te pinnen maar de pinapparaten deden het niet.. gelukkig deed de aller laatste pinautomaat het wel. Daarna zijn we terug gelopen naar de lodge. Daar hebben we ’s avonds lekker gegeten.

Wij zijn na een hele lange reis aangekomen in Muona.
Dat was super mooi om achter in een pickup te zitten en om je heen te kijken, toen besefte ik pas echt dat we in Afrika zijn. Na 2 uur op een verharde weg ging het over in een zandweg, dat duurde nog ongeveer 3 uur. Dat was echt super gaaf. Al die kindjes die naar je zwaaien, alsof je de koningin bent haha en ze roepen azungu (blanken). (Zo noemt iedereen je hier, als ze je zien.)

In het Trinity Hospital:
Het ziekenhuis kom je binnen lopen en dan loop je over een buitengang zo naar alle afdelingen. De ruimtes tussen de verschillende wards lijken op een soort buitenhofjes van gras en vooral zand. De mensen die uit bed kunnen zitten dan ook vaak met familie buiten.
We hebben hier al een paar dagen stage gelopen. Het gaat hier zo anders dan in Nederland. Daarom moest ik de eerste dag in het ziekenhuis wel heel erg wennen. In de eerste week was het ongeveer 40 graden, in de patiëntenkamers is geen ventilatie het was heel warm vooral voor de patiënten.
Ze gebruiken soms ook gewoon een onsteriele handschoen om te stuwen in plaats van een stuwband.
Ook heb ik een curettage gezien in de operatiekamer, dan gaan ze bij een vrouw de laatste stukjes van de achtergebleven placenta weg halen. Maar dat ziet er best eng uit.
Vanaf ons huisje hoeven we maar een 500 meter te lopen en we zijn in het ziekenhuis!
Het ziekenhuis is half buiten want de gangen lopen deels buiten langs. Buiten lopen er geitjes, kippen en honden langs het ziekenhuis, dat zou je nooit in Nederland zien vanwege de hygiëne. Het lijkt net een beetje op een kinderboerderij. Haha

Het is hier 40,4 graden geweest 1,5 week lang en dat is echt warm daarom hebben we toen nog niet veel gedaan behalve de was wassen, water halen bij de pomp, poetsen en water sparen voor het douchen en de afwas. We douchen namelijk met 2 grote emmers water waar we dan kopjes water uit halen om te wassen.
Er lopen hier ook een heleboel dieren rond zoals koeien, geitjes, kippen, grote sprinkhanen, spinnen en er vliegen ook vleermuizen (zelfs in ons huisje).
We zijn ook op de markt van Muona geweest. Ze hebben daar best veel dingen, zoals tomaten, brood, suiker, bananen, zoete aardappels, meel, limonadesiroop, eigenlijk wel bijna alles wat je nodig hebt.
Alleen na 1 week was ons broodbeleg op wat bestond uit jam en smeerkaas. Dus hebben we daarna alleen nog maar brood met suiker, banaan of ei gegeten elke dag.
Ik ben wel heel erg blij dat ze hier brood verkopen dit eten we namelijk elke dag! (broodmonster!)
Het heeft hier in de tussentijd een keer heel hard geregend, ja dat kan ook in Afrika!
Ook is de stroom al een paar keer uitgevallen, maar dat valt echt mee. Het is vooral wennen dat er heel vaak geen water is.
Rafael ging met ons een wandeling maken vanuit het dorp door het bos, daar kwamen we uit bij andere kleine hutjes van mensen. Eenmaal op de berg hadden we heel mooi uitzicht en zag je de elephant marshes. Gelukkig hebben we een goede training gehad in Nederland, door een wandeling van 3 uur te maken door de bossen van Berg en Dal. Haha
We zijn hier nu 2 weken, dit is het eerste weekend dat we in Blantyre overnachten.
De bus reis hier naar toe, was 6 uur lang in een bus die er uitziet alsof die misschien niet meer kan rijden. Het werd ook echt super druk in bus met mensen met baby’s op de rug. Naast mij zat een vrouw met een kip opschoot, ik vroeg haar met handen en voeten: gaat de kip mij niet bijten? Omdat zijn snavel bijna tegen mijn arm aan kwam. Haha
In deze logde is er eindelijk even wifi, maar we moeten hier kaartjes kopen voor de wifi, met een paar MB dus daarom kan ik niet heel lang op wifi..
Het is hier nu wel heel erg lekker weer, ongeveer 33 graden dat is beter dan 40 graden!
Morgen gaan we weer 6 uur terug met de bus naar Muona, dan zal het nog wel even duren voordat ik weer een keer wifi heb.
Aankomende week sta ik 2 weken op de deliveryward, dus ik ben benieuw hoe dat gaat.

Tot de volgende keer!

• 03 Mei 2014 - 21:42

Monique:

Lieve Saske,
    Tjonge wat een grote verschillen met Nederland! Grappig dat je de muziek herkende van ons Afrika avontuur. We hebben al even gemaild tenminste als je de mail ontvangen hebt. Komende twee weken kun jij hopelijk goed aan de slag met jouw kennis over de maternity ward in Nederland al zal dit ook allemaal heel anders zijn. Het grld dat je ingezameld hebt zal goed gebruikt kunnen worden. Zo ook de spulletjes die je nu eindelijk ontvangen hebt voor het ziekenhuis! Kanjer van ons heel veel succes! Dikke knuffel Monique en Arno

• 04 Mei 2014 - 09:58

Sylvia:

Indrukwekkend, Saske! Wat een ervaringen...
    Hier lees ik je verslag voor aan Yrsa en ze ziet zich ook al zitten naast in de bus naast de vrouw-met-kip-en-kind :-)

Liefs!

• 04 Mei 2014 - 10:33

Rob:

Hoi Saske,
    Wat een belevenissen. Geweldig en overweldigend lijkt me om zo een omgeving in het echt te zien (en te ruiken??). De procedure om kopjes water te halen uit de emmers om mee te wassen (met enkel kopjes water) lijkt me zeer bijzonder als je ons waterrijke landje gewend bent.
    Welnu Sakse Livingstone ik kijk uit naar je volgende verslag ;-) Groeten van allemaal uit Dongen.
    rob

• 04 Mei 2014 - 13:52

Tante Toos:

I have read all your news via your Mama. I am very impressed, this must be the biggest culture shock anyone could experience. It will be a while before you are able to reach us on wifi. I think your diary will make a good book, We are all following your adventures. Lots ovf love Tante Toos

• 04 Mei 2014 - 20:24

Martine :

Hoi Saske,
    Zo indrukwekkend allemaal. Ik vind het super knap van je. Dit is een ervaring die je nooit meer zult vergeten!
    Er zullen zeker moeilijke momenten komen en hopelijk hebben jullie veel steun aan elkaar. Maar je leert ook zo veel, je zult echt een allround verpleegkundige gaan worden.
    Veel sterkte met de vleermuizen, de spinnen en het douchen met kopjes ;) brrrrr
    Lieve groetjes van je buren! Evy, Martine en Marco

• 04 Mei 2014 - 21:38

Frank:

Hey Saske,
    Leuk om te lezen al die avonturen, wij genieten ervan ik hoop jij ook!!
    Heel veel plezier en we kijken uit naar je volgende verhaal.
    Liefs Frank, Margot en kids...

• 04 Mei 2014 - 21:39

Margot:

Heeee saske,

Wat leuk het verslag te lezen en wow!!! Wat een indrukwekkende ervaringen allemaal!! Kijk nu al uit naar het volgende verslag, lieve groetjes margot

• 04 Mei 2014 - 22:02

Marian:

Lieve Saske,
    Ik maak het niet te lang... want dan kost het je teveel als je alles gaat lezen, haha!!

Ik vind het geweldig hoe je de woon- en werkomgeving weet te omschrijven; echt een sfeervol verhaal.
    tot de volgende keer!!!

liefs, Marian XXX

• 06 Mei 2014 - 07:25

Jan Slaa:

Hoi Saske,

Leuk om je verslag te lezen en over al je eerste indrukken. Beetje wat je verwacht had of toch héél anders? Ik vertrouw dat je het, ondanks de ongemakken, naar je zin zult hebben en veel zult leren.

Groetjes,
    Jan

• 07 Mei 2014 - 11:42

Josephine:

Ha lieve en stoere Saske,

Je bent in een hele nieuwe wereld terecht gekomen. Wat een ervaring!. Knap hoor, hoe je al die stappen maakt. Ik hoop, dat je samen met de andere meiden je ook al een beetje thuis mag gaan voelen.

liefs van Josephine en Constance

• 07 Mei 2014 - 21:09

Yvonne:

Lieve Saske,

Wat een ontzettend mooi verhaal. Wat kun jij het goed omschrijven en wat een enorme cultuur shok zul je hebben . Ik hoorde ook nog wat patientenverhalen van Monique. Echt een enorme ervaring en wat zul jij met andere ogen weer in een nederlands ziekenhuis staan. Nog heel veel succes de komende weken.
    Liefs van ons alle,

Yvonne

• 08 Mei 2014 - 22:21

Opa En Oma Van Rijnsoever:

Hoi lieve Saske,

Wat een uitdaging ! Wat schrijf je beeldend,alsof wij het meemaken! Wij denken dat het onuitwisbare en kostbare indrukken zijn die je niet gauw zult vergeten! We leven echt met je mee. Wij hopen dat je ondanks de ongemakken, toch een leerzame tijd zult hebben. Heel veel succes in de komende weken,
    Liefs van oma en opa.

• 17 Mei 2014 - 17:54

Catherine Darley:

I am looking forward to the next chapter